Már 072013
 

Juhé-juhé. Kezd tavaszodni, lehet felébredni a téli futásokból, és egy kis sebességet összeszedni a szezonra. Persze könnyű azt mondani. Télen elég sokat futottam (december 314 km, január 308 km), viszont nagyon lassan. Egyrészt a torkom nagyon érzékeny, ha elkezdem kapkodni a levegőt, akkor biztosan megfázom, így is elég sok náthám volt ebből kifolyólag. Másrészt még novemberben elkezdtem a pulzuskontrollos futást, amit kisebb-nagyobb eltévelyedésekkel azért csináltam január végéig. A 140 alatti pulzus pedig nálam együtt járt a hét perc körüli tempóval. Aztán ott volt január-februárban a kaloriabazis.hu “tesztelése”: beállítottam célként a 60 kg-ot február 28-ra, és végül is 62-nél lejjebb nem sikerült mennem, azért ez elég sokat kivett belőlem. Főleg a hétköznapok, amikor csak gyümölcsöt ettem, kb 1 kg-ot naponta. Ez főleg mandarin, narancs és alma volt. Hétvégén ehhez még jött valamilyen zölségből (brokkoli, karfiol, kelbimbó, kelkáposzta) és húsból (csirke, pulyka) készített főtt étel, plusz az utóbbi időben a szuper gyümölcs turmixok. Illetve némi sajt és olajos magvak (főleg kesudió). Így elég hullámzó volt volt a súlyom, a hét eleji 66-67 kg-ról péntekre általában 63-64 kg-ra mentem le, de akkor már nagyon éhes voltam. Az utolsó két hetet aztám “meghúztam”, de még így se mentem 62 kg alá. Viszont több tanulságot is sikerült levonnom a dologból.

Például, hogy hétfőtől csütörtökig elvagyok főleg gyümölcsökkel egész nap. Ehhez azért valamit még hozzá fogok venni (valószínűleg visszatérek a hátolt napraforgóra), mert a hétközbeni futásokhoz szükségem lesz energiára. Péntek-szombat-vasárnap pedig mehet a szénhidrát és fehérje töltés ezerrel: sajt, kesudió és hús. Pár héten belül ki fog derülni, hogy ezzel a rendszerrel tudok-e olyan minőségben futni, ahogyan szeretnék. Ha nem, akkor majd emelem a mennyiséget. Mindenesetre most olyan 67 kg-os súlyt céloztam be, aztán meglátjuk. A lényeg, hogy a futás menjen. Szeretnék idén eljutni oda, hogy stabil 1:45-ös félmaratont tudok futni (ez ugye 5 perces ezreket jelent), illetve az októberi maratonon 4 órán belül célba érni (5:40-es ezrek).

Ennek megfelelően el is kezdtem a felkészülést az idei futó szezonra. Néztem edzéstervet, és végül Monspart Sarolta által készített 28 hetes tervet választottam. Azért ezt, mert nagyon tetszett a MindenFutás Egyetemén amit elmondott a mikrociklusokról (figyelem, egy új varázsszó! 🙂 ), másrészt mert április elsején indul, és pont az a két verseny a célverseny benne, amit én is meghatároztam magamnak (Spar Maraton és Nike Félmaraton). Kicsit azért át fogom alakítani, de csak annyira, hogy megemelem a km-ek számát, mert azért a 40-60 km-es heteket szeretném tartani. De ügyelek arra, hogy a terv lényegi részei ne változzanak (mikrociklusok, ugye). Addig is, amíg ez a terv nem lép életbe csináltam magamnak egyet, amivel az a célom, hogy 6 perc/km alá “gyorsuljak”, hogy innen tudjam kezdeni a felkészülést. Látható, hogy nem siettetem nagyon a dolgokat, kis lépésekben (de futólépésekben!) haladok.

Egyébként a héten futottam idén először rövid póló / rövid nadrág kombóban. Nem, nem billent fel a hőháztatrásom, csak rávettem magam, hogy elmenjek egy sport állapot/teljesítmény felmérésre. Már egy ideje gondolkodtam rajta, hogy valamilyen “diagnosztikát” csináltatnom kellene magamon, és mivel az orvosokat, laborokat meg hasonlókat nem kedvelem, így egy ilyen futópados felmérés mellett döntöttem. Életemben először futottam padon, elsőre fura volt, de meg lehet szokni. Mindenesere magamtól nem fogok ilyenen sportolni, nekem sokkal jobban tetszik a szabadban szaladgálás. A viszgálat eredménye holnap lesz meg, kíváncsian várom.

Ami az elmúlt hetet illeti átlagos futások voltak, és egy szerdai úszás is belefért még. Mivel sok volt a munka (meg a szokásos kéthetenkénti céges sörözés volt), ezért csütörtökön reggel mentem futni, és nagyon kellemes tavaszi időben teljesítettem a távot. Szombaton Rácalmás és Kulcs volt terítéken, a futás első felét másodmagammal gyűrtem le, beszélgetős, laza tempóban, a másodikat már egyedül, és kicsit meghúztam, jól esett nagyon. És önbizalmat is adott, hogy tudok még gyorsabban futni, mint 6 perc. 🙂 Vasárnap szintén a Rácalmás-Kulcs-Rácalmás kört céloztam főleg azért, mert ez viszonylag sík terep, és kíváncsi voltam, hogy a térdem hogyan fog reagálni. Nos, kiválóan: kicsit fájt, de korántsem annyira, mint az emelkedők és lejtők tarkította dunaújvárosi útvonalon. Szóval most egy ideig ezt fogom futni vasárnaponként.

A héten szerdán tudtam először menni futni, persze reggel, de mivel tavasz van többé-kevésbé élveztem. Sajnos végig küzdöttem azzal, hogy nem ettem eleget, így nem volt energiám, és ettől nem annyira felszabadult “rohanás” volt ez, mint amennyire a körülmények (szép idő, madarak, végre világosban is lehet futni) indokolták volna. Ezért este ettem 100g szotyit és 200g savanyú káposztát, és ma reggel újra próbálkoztam. Határozottan jobban ment. Tanulság: kaja (= energia) kell a futáshoz. A szerda reggeli edzést pedig az úszás helyett csináltam, nem volt kedvem kétszer átszelni a várost 40 perc lubickolásért.

Kedden voltam még a MindenFutás Egyetemének márciusi előadásán, ahol ezúttal a táplálkozásról volt szó. Érdekes volt, de maradok a paleolitnál egyelőre.

Legyen ez a mai végszó.

Sorry, the comment form is closed at this time.